• Poliklinikk

Poliklinikken er det første møtet med veterinæren. Polikliniske tjenester består blant annet av undersøkelse, vaksinering, ID-merking, passutstedelse og klo klipp. Ved behov for videre utredning settes det opp en ny time.

• Hudutredning

Det er flere årsaker til at noen dyr får hudforandringer og begynner å klø. Av og til finner man raskt frem til årsaken og kan behandle, mens noen pasienter er mer krevende å utrede. Normalt setter vi av 30 minutter til første konsultasjon der vi ser på både forhistorie, rase, alder, fôring og andre forhold som kan lede oss videre, samt at det gjøres en klinisk undersøkelse av dyret. Hudutredning krever i mange tilfeller flere besøk og oppfølging for å komme frem til årsak og behandling. I noen tilfeller er det ikke lett å eliminere årsaken til hudproblemene, men da har vi som regel gode muligheter til å holde symptomene under kontroll. Hudsykdom henger ofte sammen med øreproblemer.

• Kloklipp

Klipping av klør kan være vanskelig. Det er viktig å trene hunden eller katten din på dette fra den erliten. Hvis du trenger hjelp til kloklipp kan vi hjelpe deg.

Hvis hunden eller katten din er redd og trenger å sove mens vi klipper, undersøker en av våre veterinærer ditt dyr og kan gi det beroligende.

Tannbehandling

Friske tenner er viktig for god helse. En stor andel av hunder og katter over 2 år har begynnende problemer med belegg på tenner og tannstein. Mye tannstein fører til betennelser i tannkjøtt, som igjen gir problemer med tenner og kjeve, og øker risikoen for kroniske betennelsestilstander i indre organer. Hunder av små raser og eldre hunder og katter er spesielt utsatt for tannkjøttsykdom.

Regelmessig undersøkelse av tenner og munnhule er viktig. Alle dyr som kommer inn til undersøkelse hos Østsiden Dyreklinikk får rutinemessig undersøkelse av munnhule og tenner. Ved tannbehandlinger blir dyret enten sedert eller lagt i narkose, avhengig av omfanget av behandlingen. Ved klinikken foretar vi fjerning av tannstein, rens og polering av tenner hos hund og katt. Melketenner som blir værende påvirker tannstillingen til de blivende tennene og bør fjernes. Vi foretar trekk av persisterende melketenner. Ved tannfrakturer, rotbyller og andre sykdommer i tenner og kjeve fjerner vi tenner kirurgisk.

Vi har digitalt tannrøntgen som vi bruker for riktig diagnostisering av tannlidelser.

• Barbering

Trenger din katt eller hund beroligende for å klippe pels kan vi hjelpe deg med det. Etter at en veterinær har gjort en helseundersøkelse får kjæledyret ditt en lett sedasjon og da kan vi barbere eller gre pelsen.

• Kirurgi

Hos oss utfører vi små inngrep på hund og katt. Samt sterilisering og kastrering av katt. Ved større inngrep henviser vi til våre kollegaer.